کانن اوایل این ماه دوربین EOS R6 III را معرفی کرد؛ جدیدترین دوربین فولفریم enthusiast این شرکت. اما برای بعضی افراد، خبری که درباره نسل قبلی اعلام شد حتی هیجانانگیزتر بود. کانن قصد دارد EOS R6 II را بهطور نامحدود در خط تولید نگه دارد – نه اینکه فقط موجودی باقیمانده را بفروشد – و همزمان قیمت آن را از ۲۴۹۹ دلار به ۲۲۹۹ دلار کاهش داده است.

برای خریداران احتمالی، این موضوع یک سؤال مهم ایجاد میکند:
آیا بهتر است سراغ EOS R6 II که هنوز هم یک دوربین فوقالعاده توانمند است برویم، یا ۵۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنیم و مدل جدیدتر با تمام ویژگیها و رزولوشن بالاتر را بخریم؟ در این مقاله، به تفاوتهای دو مدل میپردازیم تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام برای شما مناسبتر است یا اینکه آیا ارزش دارد از یکی به دیگری ارتقا دهید یا خیر.
سنسور
EOS R6 III از یک سنسور جدید 33 مگاپیکسلی FSI استفاده میکند که حدود ۱۶٪ رزولوشن خطی بیشتر نسبت به سنسور ۲۴ مگاپیکسلی مدل قبلی ارائه میدهد. با وجود افزایش تعداد پیکسلها، سرعت خوانش هر دو دوربین بسیار مشابه است؛ بنابراین برای رسیدن به جزئیات بیشتر، عملکرد rolling shutter را در حالت شاتر الکترونیکی قربانی نمیکنید.

با این حال، باید توجه داشت که هر دو دوربین هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی وارد حالت ۱۲ بیتی میشوند، یعنی تصاویر دامنه دینامیکی کمتری خواهند داشت و سایههای عمیق نویز بیشتری خواهند داشت. نکته مهم اینکه برخی رقبای این دوربینها که سرعت خوانش سریعتری دارند، با این محدودیت مواجه نیستند.
کانن همچنین وعده داده که لرزشگیر در R6 III کمی بهتر شده و اکنون ۸.۵ استاپ (در مقابل ۸ استاپ در R6 II) است. با این حال، حداکثر ایزوی توسعهیافته در R6 III به ۱۰۲۴۰۰ محدود شده که یک استاپ کمتر از سقف ۲۰۴۸۰۰ در مدل قبلی است (هرچند چنین ایزوهای بالا معمولاً کیفیت قابلاستفادهای ندارند).
فوکوس خودکار
در نگاه اول، سیستمهای فوکوس خودکار هر دو دوربین بسیار مشابه هستند؛ هر دو از تشخیص انسان، حیوان و وسایل نقلیه پشتیبانی میکنند و یک حالت «Auto» دارند که هر سوژه تشخیص دادهشده را هایلایت میکند.
اما کانن میگوید الگوریتمها در EOS R6 III بهروزرسانی شدهاند و همانهایی هستند که در مدلهای بالارده EOS R5 II و R1 استفاده میشوند. برای اینکه ببینیم این تغییرات در دنیای واقعی چه اثری دارد نیاز به تست بیشتری داریم؛ اما کانن میگوید سیستم جدید باید قابلاعتمادتر باشد.

در حالی که سیستم فوکوس EOS R6 II در اکثر شرایط خوب عمل میکرد، گاهی (خصوصاً هنگام ضبط ویدیو) مشکلاتی دیده میشد.
یکی از قابلیتهای جدید R6 III ویژگی Register People Priority است؛ با این قابلیت میتوانید از یک شخص عکس بگیرید و به دوربین بگویید که هنگام تشخیص سوژه، او را در اولویت قرار دهد. این قابلیت برای مراسم، رویدادهای گروهی یا مسابقات ورزشی کاربردی است؛ جایی که نمیخواهید فوکوس از چهرهای مثل «عروس در یک مراسم عروسی» به چهرههای دیگر بپرد. این سیستم تا ۱۰ چهره را پشتیبانی میکند و امکان تعیین اولویت برای آنها وجود دارد.
EOS R6 III همچنین چند حالت انتخاب فوکوس جدید دارد که همیشه تشخیص سوژه و ترکینگ در آنها غیرفعال است؛ یعنی میتوانید بین حالتهای مختلف فوکوس جابهجا شوید بدون اینکه تنظیمات تشخیص سوژه از دست بروند. همچنین امکان تنظیم یک فاصله فوکوس از پیش تعیینشده روی یک دکمه سفارشی اضافه شده؛ با فشار آن دکمه، لنز فوراً روی همان نقطه فوکوس میکند.
اتصالات و فضای ذخیرهسازی
در EOS R6 III چند تغییر در پورتها و شیارهای کارت حافظه ایجاد شده است. این مدل اکنون یک پورت HDMI فولسایز دارد (به جای micro HDMI شکننده در مدل قبلی) و یکی از دو اسلات SD UHS-II در R6 II جای خود را به CFexpress Type B داده است.+

هر دو دوربین از پروتکل UVC پشتیبانی میکنند؛ یعنی میتوان آنها را بدون درایور اضافی به عنوان وبکم استفاده کرد. اما R6 II فقط تا رزولوشن 1080p را پشتیبانی میکرد، در حالی که R6 III میتواند تا 4K60p استریم کند. این قابلیت شاید برای تماسهای معمولی اضافه باشد، اما برای استریمرها یک ارتقای بزرگ است.
در نهایت، پورت USB-C در R6 III اکنون از سرعت 10Gbps پشتیبانی میکند، در حالی که R6 II تا 5Gbps محدود بود.
عکاسی پیاپی و قابلیت Pre-capture
مانند فوکوس خودکار، عملکرد burst rate در هر دو دوربین در نگاه اول مشابه است؛ هر دو تا ۴۰ فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی را پشتیبانی میکنند و هر دو حدود نیمثانیه پیشضبط دارند.
اما R6 II برای استفاده از قابلیت پیشضبط مجبور بود کاربر را وارد حالت Raw Burst کند؛ حالتی که JPEG ضبط نمیکرد و نیازمند پردازش مخصوص قبل از انتقال فایلها به Lightroom یا Capture One بود.
EOS R6 III این محدودیتها را حذف کرده و گزینه pre-capture را به یک تنظیم عادی در منو تبدیل کرده که بدون این دردسرها قابل استفاده است. با این حال، مانند قبل تنها در حالت درایو «H+» فعال میشود و نمیتوان آن را هنگام عکاسی با سرعتهای پایینتر استفاده کرد.
نرمافزار
هرچند سیستمعامل دو دوربین بسیار شبیه به هم است، اما منوهای R6 III چند بهبود مهم در تجربه کاربری دارند. برای مثال تنظیم وایتبالانس سفارشی دیگر نیاز به گرفتن عکس جداگانه از کارت خاکستری و ورود به منوی تنظیمات ندارد؛ اکنون میتوانید مستقیماً از طریق منوی Q این کار را انجام دهید.
حالتهای ویدیو نیز بسیار بهتر سازماندهی شدهاند. R6 II تمام ترکیبهای ممکن رزولوشن، نرخ فریم و نوع فشردهسازی را به صورت یکجا نشان میداد؛ اما R6 III اجازه میدهد این گزینهها را به صورت مستقل تنظیم کنید.
ویدیو
اینجا جایی است که بیشتر کاربران تفاوتهای بزرگ بین EOS R6 III و نسل قبلی را احساس خواهند کرد.
در حالی که EOS R6 II در ویدیو قابل احترام بود – مانند 4K60 فولوری–، مدل جدیدتر از پیشرفتهایی الهام گرفته که سایر برندها به دوربینهای enthusiast اضافه کردهاند:

مثل حالت ضبط open-gate، ضبط داخلی Raw و ابزارهای مانیتورینگ حرفهای مثل waveform.
مقایسه مشخصات ویدیو
| ویژگی | EOS R6 III | EOS R6 II |
|---|---|---|
| رزولوشنهای ویدئو | 7K DCI/60 (Raw) — 7K/30 open-gate — 4K/120 فولفریم — 1080/180 | 4K/60 فولفریم (Oversample از 6K) — 1080/180 |
| ابزارهای کمکی | False Color — Waveform — Log View Assist — تنظیم آسان WB | False Color — Log View Assist |
رزولوشن بالاتر سنسور جدید امکان ضبط حالتهای بیشتر از 4K را فراهم کرده است.
در حالی که 4K در R6 II از 6K Oversample میشد، R6 III میتواند در حالتهای 7K DCI Raw و Open-gate 7K واقعاً ضبط کند. همچنین حالت 4K/120 فولفریم دارد، هرچند احتمالاً با line skipping یا sub-sampling به این سرعت میرسد.
از دیگر بهبودهای ویدیو میتوان به اضافه شدن چراغ tally جلوی دوربین، پروفایل C-Log 2 و امکان Bake کردن LUT در تصویر اشاره کرد تا نیازی به گریدینگ سنگین در تدوین نباشد. نمایشگر هنگام ضبط نیز بهبود یافته و اجازه میدهد هنگام فیلمبرداری روی تصویر زوم کنید یا خطوط تراز را نگه دارید؛ قابلیتی که در R6 II هنگام شروع ضبط غیرفعال میشد.
مقایسه بدنه و باتری: Canon EOS R6 III vs R6 II
از نظر ابعاد، هر دو دوربین دقیقاً یک اندازه هستند و وقتی دستت میگیری عملاً هیچ تفاوتی حس نمیکنی؛ فقط R6 III روی کاغذ حدود ۲۰ گرم سنگینتره اما در عمل قابل تشخیص نیست. چیدمان دکمهها تقریباً همونه، فقط توی R6 III چند میانبر جدید تعریف شده، مثل دکمه «Rate» که حالا توی حالت عکاسی منوی «Color» رو بالا میاره.
ابعاد دو دوربین
| مدل | ابعاد | وزن |
|---|---|---|
| Canon EOS R6 III | 138×98×88mm | 699g |
| Canon EOS R6 II | 138×98×88mm | 680g |
شارژدهی باتری
R6 III با باتری جدید LP-E6P عرضه میشه؛ با باتری مدل قبلی (LP-E6NH) هم کار میکنه، فقط چند قابلیت مثل اتصال شبکه و گوشی غیرفعال میشه.
نکته عجیب اینه که با اینکه ظرفیت هر دو باتری ۱۶Wh هست، اما R6 III عکسهای کمتری با یک شارژ میگیره:
| مدل | EVF | LCD |
|---|---|---|
| R6 III | 270 شات | 510 شات |
| R6 II | 320 شات | 580 شات |
به گفته کانن، پردازنده جدید (هرچند همچنان با نام Digic X) احتمالاً عامل این کاهش شارژدهیه.
جمعبندی و راهنمای خرید
ارتقا از R6 II به R6 III
R6 III از نظر فیلمبرداری یک جهش جدیه و امکانات جدیدش برای کارهای ویدیویی، مخصوصاً تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی، ارزش ارتقا رو بالاتر میبره.
اما در بخش عکاسی، پیشرفتها بیشتر تدریجی و تکمیلی هستن. رزولوشن بالاتر خوبه، ولی برای اکثر کاربران R6 II دلیل قانعکنندهای برای ارتقا نیست… مگر اینکه کاربر واقعاً ویدیو براش مهم باشه.
انتخاب برای خریداران جدید

عکاسی محور؟
بیشتر عکس میگیری؟ رزولوشن خیلی بالا نمیخوای؟ حرکت سریع یا ورزشی هم زیاد نمیزنی؟
➜ R6 II با یک لنز اضافه قطعاً انتخاب منطقیتره.
ویدیو محور یا کاربر حرفهایتر؟
محتوای ویدیویی مخصوص شبکههای اجتماعی میسازی؟ یا قصد داری از دوربین نهایت توانش رو بکشی بیرون؟
➜ R6 III ارزش هزینه بیشتر رو داره.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین کانن در ایران










