از زمانی که DJI Osmo Pocket 3 در اکتبر ۲۰۲۳ عرضه شد، فروش آن به شکل انفجاری افزایش یافته است. میتوان گفت هیچ مدل دوربینی تا این اندازه موفق نبوده که به پای Osmo Pocket 3 برسد.
برای مثال، در کشور ژاپن، طبق گزارش تحلیلگران خردهفروشی BCN+R، بیش از یک از هر سه دوربین فیلمبرداری فروخته شده، یک Osmo Pocket 3 است. این رقم فوقالعاده است؛ دوربینهای سنتی با لنز قابل تعویض هرگز به چنین سطحی از اشباع بازار نرسیدهاند. حتی با وجود افزایش قیمت ناشی از تعرفهها در ایالات متحده از ۵۱۹ دلار به ۷۹۹ دلار، این دوربین همچنان بسیار خوب میفروشد و گاهی کاملاً به فروش میرسد (ناموجود میشود).
اعضای تیم PetaPixel میگویند که در هنگام حضور در نمایشگاههای صنعتی یا حتی در مکانهای عمومی، مشاهدهی Osmo Pocket 3 منظرهای کاملاً رایج است. این دوربین در میان سازندگان آماتور گرفته تا حرفهایهای تمامعیار بسیار محبوب است.
DJI Osmo Pocket 3 دقیقاً در زمان مناسب وارد بازار شد. در حالیکه تولیدکنندگان سنتی دوربینها بهسختی تلاش میکنند تا از بازار در حال رشد ویدیوهای کوتاه و دنیایی که تقریباً هر جوانی میخواهد نوعی تولیدکننده محتوا باشد، سهمی ببرند، Osmo Pocket 3 راهحلی نسبتاً ساده و در دسترس ارائه میدهد. این دوربین کوچک، ساده در استفاده و دارای کیفیت بالا و ویدیوهای پایدار است.
سردبیر PetaPixel، جارون اشنایدر، مینویسد:
«این دوربین مثل یک تقلب (cheat code) عمل میکند و تولید محتوا را برای یک تولیدکنندهی انفرادی بسیار، بسیار راحتتر میکند. این یک دوربین کوچک خارقالعاده است.»
مشخصات Osmo Pocket 3 واقعاً چشمگیر هستند، اگرچه هیچ ویژگی خاصی از نظر فنی، انقلابی بهحساب نمیآید. این دوربین مثال خوبی از این است که کل مجموعه بهتر از مجموع اجزای آن عمل میکند.
گیمبال سهمحورهی Osmo Pocket 3 بهخوبی کار میکند، سنسور CMOS Type 1 آن ویدیوهای 4K خوبی ضبط میکند، سیستم فوکوس خودکار فازی آن قابلاعتماد است، و با اکوسیستم لوازم جانبی DJI — از جمله میکروفون محبوب DJI Mic 2 — سازگاری خوبی دارد.
اما هیچکدام از این موارد مختص Osmo Pocket 3 نیستند. در واقع، بسیاری از دوربینها دارای سنسورهای بزرگتر و باکیفیتتر، سیستمهای فوکوس پیشرفتهتر، و قابلیت استفاده با گیمبال هستند. آنچه Osmo Pocket 3 را متمایز میکند این است که همهی این قابلیتها را در قالبی ترکیب میکند که هر کسی — چه حرفهای چه مبتدی — میتواند از آن بهره ببرد.
اما شاید موفقیت Osmo Pocket 3 دلایل دیگری هم داشته باشد. یکی از دوستان PetaPixel، بکا فارسِیس (Becca Farsace)، معتقد است که این دوربین، "دوربین ایدهآل برای یوتیوبرها"ست — گروهی که تأثیر زیادی بر تصمیمات خرید افرادی دارند که میخواهند وارد دنیای یوتیوب شوند. خیلی راحت میشود این چرخه را درک کرد: اگر من بخواهم تولیدکنندهی حرفهای محتوا شوم، احتمالاً به استفاده از همان دوربینی فکر میکنم که آنها استفاده میکنند، مخصوصاً اگر قیمت آن زیر هزار دلار باشد.
در سال ۲۰۲۳، این دوربین سهم فروش ۱۱ درصدی در بازار ژاپن به دست آورد و از آن زمان، روند رشد آن ادامه داشته است. در ماه گذشته، Osmo Pocket 3 به سهم بازار بیسابقهی ۳۴.۱ درصدی دست یافت. از ماه بعد از عرضه، سهم فروش این دوربین در بازار دوربینهای فیلمبرداری هرگز به زیر ۲۰ درصد نرفته است. DJI با این روند، بیش از نیمی از بازار دوربین فیلمبرداری ژاپن را در اختیار گرفته است. این آمار بیسابقه هستند.
حتی با وجود اینکه کیفیت عکس و ویدیوی گوشیهای هوشمند بهتر میشود، باز هم مردم به دنبال "چیزی بیشتر" هستند. Osmo Pocket 3 این "بیشتر" را ارائه میدهد — بدون اینکه ترسناک، بیش از حد گران یا خیلی بزرگ باشد.
در حالیکه دوربینهای فولفریم با لنز قابل تعویض در مجموع از نظر قابلیتها بهتر هستند، اما اغلب بسیار بزرگتر، گرانتر و پیچیدهترند. بسیاری از افراد نمیخواهند از مسیرهای پر پیچوخم عبور کنند، حتی اگر نتیجهی نهایی بهتر باشد، و قطعاً نمیخواهند چند هزار دلار برای شروع هزینه کنند.
یکی از دلایل موفقیت مداوم Osmo Pocket 3، تعهد DJI به بهروزرسانیهای مداوم از طریق فریمور است. پشتیبانی قوی پس از عرضه تنها مختص DJI نیست، اما Osmo Pocket 3 ارتقاءهای بزرگی دریافت کرده است، از جمله فریموری در اوایل امسال که کیفیت ویدیو، فوکوس خودکار و رنگها را بهبود داده است.
بسیار جالب خواهد بود که ببینیم موفقیت فوقالعادهی Osmo Pocket 3 چه تأثیری بر رقبا خواهد گذاشت — بهویژه بازیگران اصلی دنیای دوربینها. همهی سازندگان دوربین در تلاشند همان مخاطبانی را جذب کنند که Osmo Pocket 3 هدف قرار داده، آن هم با دوربینهای سنتی. گاهی این تلاشها بسیار موفق هستند، بهویژه برای کسانی که به قابلیتهای عکاسی اهمیت بیشتری میدهند.