سرویس ارسال اکسپرس

ارسال رایگان بالای 20 میلیون تومان

​​​​​​تهران - خیابان کریمخان زند - نبش حافظ - برج الماس کریمخان - طبقه اول اداری واحد 106 

نقد و بررسی لنز Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art برای دوربین های کانن

سیگما نسخه Art لنز 24-70mm f/2.8 را در فوریه 2017 معرفی کرد؛ نسخه‌ای که ظاهر آشنا اما نسبتاً ساده سری Art را به همراه دارد و همچنین به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده تا با رقبای خودش هماهنگ باشد.
 

سیگما می‌گوید که ساختار اپتیکی لنز را نیز به‌روزرسانی کرده تا با نیازهای سخت‌گیرانه سنسورهای مدرن با رزولوشن بالا هماهنگ باشد. این لنز شامل ۱۹ المان در ۱۴ گروه است که ۳ المان کم‌پراکندگی (Low-Dispersion) برای کاهش ابیراهی رنگی دارد. همچنین سیگما ادعا می‌کند از المان‌های آسفریکال بزرگ و باکیفیت برای کاهش ابیراهی‌ها استفاده کرده و در عین حال توجه ویژه‌ای به کیفیت بوکه داشته است.

 

نقد و بررسی لنز Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art برای دوربین های کانن


 

با این حال، ابعاد 107.6 × 88 میلی‌متری (۴.۲ × ۳.۴۹ اینچ) و وزن ۱.۰۲ کیلوگرمی (۳۶ اونس) این نسخه Art نسبت به مدل EX قبلی بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده است. مدل قبلی ۹۵ × ۸۹ میلی‌متر (۳.۷۳ × ۳.۵ اینچ) بود و ۰.۷۹ کیلوگرم (۲۷.۸۷ اونس) وزن داشت.

 

لنز Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art یکی از انتخاب‌های محبوب میان عکاسان حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای است که به دنبال ترکیبی از کیفیت تصویر بالا و انعطاف‌پذیری در زوم هستند. این لنز با ارائه محدوده زوم استاندارد ۲۴–۷۰ میلی‌متر، برای انواع عکاسی از پرتره و استریت گرفته تا منظره و عکاسی تبلیغاتی مناسب است. دیافراگم ثابت f/2.8 به عکاس این امکان را می‌دهد که در شرایط نور کم به راحتی عکاسی کند و همچنین عمق میدان کم و بوکه‌های نرم و جذاب را خلق نماید.
 

یکی از نقاط قوت این لنز، لرزشگیر اپتیکال (OS) آن است که در نسخه Art اضافه شده و به ویژه در شرایط عکاسی دستی و نور کم بسیار مفید است. این ویژگی باعث می‌شود عکاس بتواند بدون سه‌پایه و با سرعت شاتر پایین‌تر عکس‌های شارپ و با وضوح بالا ثبت کند. المان‌های کم‌پراکندگی و آسفریکال به کاهش ابیراهی رنگی و اعوجاج کمک می‌کنند و در نتیجه تصاویر شفاف و با رنگ‌های طبیعی و واقعی تولید می‌شوند.
 

از نظر ساختاری، لنز نسبت به مدل EX سنگین‌تر و بزرگ‌تر است، اما کیفیت ساخت بالای آن و موتور فوکوس HSM سریع و بی‌صدا، تجربه کاربری خوبی ارائه می‌دهد. فوکوس اتوماتیک دقیق و پیوسته، برای عکاسی پرتره و ویدیو بسیار مناسب است و امکان ردیابی سوژه‌ها را با دقت بالا فراهم می‌کند. طراحی دهانه فیلتر ۸۲ میلی‌متری نیز امکان استفاده از فیلترهای ND و پولاریزه را راحت می‌کند و انعطاف بیشتری برای خلاقیت در عکاسی فراهم می‌آورد.
 

در مجموع، Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art لنزی همه‌کاره و با ارزش خرید بالا برای کاربران Canon و سایر مانت‌ها است که به دنبال ترکیبی از کیفیت تصویر بالا، کنترل خوب ابیراهی رنگی و وینیتینگ و قابلیت لرزشگیری هستند. این لنز گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند بدون صرف هزینه‌های بسیار بالای لنزهای برند اصلی، به کیفیت حرفه‌ای نزدیک شوند.

 


مشخصات کلیدی:
 

  • مناسب برای فول‌فریم

  • عرضه‌شده برای مانت‌های Canon EF، Nikon F (FX) و Sigma SA

  • حداکثر دیافراگم: f/2.8

  • حداقل فاصله فوکوس: 0.37 متر

  • ۱۹ المان در ۱۴ گروه

  • ۳ المان کم‌پراکندگی

  • دیافراگم ۹ پره دایره‌ای

  • دهانه فیلتر ۸۲ میلی‌متر

  • وزن: ۱.۰۲ کیلوگرم
     


کیفیت کلی تصویر لنز
 

با امتیاز ۳۰ روی بدنه 50MP Canon EOS 5DS R، لنز Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art کمی نسبت به نسخه قبلی خود، یعنی Sigma 24-70mm f/2.8 IF EX DG HSM بدون لرزشگیر، بهتر عمل کرده است.

 

نقد و بررسی لنز Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art برای دوربین های کانن


 

نتایج نشان می‌دهد این مدل در کاهش ابیراهی رنگی عملکرد خیلی بهتری دارد؛ با این حال میزان شارپنس (وضوح) آن در مجموع کمی کمتر از مدل قبلی است. هرچند در بازترین دیافراگم و در تمام رنج زوم در لبه‌ها شارپ‌تر است، اما در فاصله ۲۴ میلی‌متر به خاطر آستیگماتیسم محدود شده و در ۷۰ میلی‌متر نیز افت شارپنس دیده می‌شود. بهترین عملکرد لنز در رنج ۳۵ تا ۵۰ میلی‌متر است.


کیفیت تصویر نسبت به رقبا
 

لنز Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art از نظر عملکرد اپتیکی بسیار به رقبای اصلی خودش نزدیک است.

با این حال امتیاز ۳۰ آن کمی پایین‌تر از Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD (محصول ۲۰۱۲) و Tokina AT-X 24-70 F2.8 PRO FX (محصول ۲۰۱۴) قرار می‌گیرد.

 

طبیعتاً این لنز توان رقابت با Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM را ندارد؛ لنزی که بسیار شارپ‌تر است، انتقال نور بهتری دارد و ابیراهی رنگی آن هم کمتر است. این موضوع کمی غیرمنتظره است، چون معمولاً سری Art خیلی قدرتمند ظاهر می‌شود.
 


مقایسه‌های تخصصی

در این بخش، لنز سیگما را با Tamron 24-70mm VC USD و Canon 24-70mm f/2.8L II مقایسه می‌کنیم. هر سه لنز روی بدنه فول‌فریم 50MP Canon EOS 5DS R تست شده‌اند تا نتایج کاملاً قابل مقایسه باشند.
 


شارپنس

سیگما نسبت به نسخه قبلی خود در ثلث بیرونی کادر، مخصوصاً در f/2.8 و در کل رنج زوم، شارپنس بهتری دارد.
اما در مقایسه با رقبا، عملکرد آن چندان قانع‌کننده نیست.

در ۲۴ میلی‌متر آستیگماتیسم در دو سوم مرکزی تصویر دیده می‌شود.
شارپنس کلی خیلی از تامرون یا کانن عقب نیست، اما در گوشه‌ها افت می‌کند.

در ۷۰ میلی‌متر نیز آستیگماتیسم وجود دارد و شارپنس پایین‌تر از کانن و کمی پایین‌تر از تامرون است.
بهترین عملکرد لنز در ۵۰ میلی‌متر است که در آن فاصله به لنز کانن نزدیک می‌شود.

با بستن دیافراگم شارپنس تا f/8–5.6 افزایش می‌یابد، اما در f/11 پراش (Diffraction) دیده می‌شود و وضوح زیر ۷۰٪ می‌رسد.

 

نقد و بررسی لنز Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art برای دوربین های کانن


 

ابیراهی رنگی (Chromatic Aberration)

سیگما نسبت به نسخه قبلی خود کاهش بسیار خوبی در ابیراهی رنگی ایجاد کرده است.
سطح ابیراهی بالای ۱۰ میکرون فقط در فاصله‌های ۲۴ تا ۲۸ میلی‌متر دیده می‌شود که اصلاحش همیشه سخت‌تر است.

با این حال، کانن و تامرون هر دو در فاصله‌های ۲۴ و ۷۰ میلی‌متر کنترل بهتری دارند.
تامرون حتی بهتر از کانن است، مخصوصاً در ۵۰ میلی‌متر که کانن بیشترین ضعف را دارد.

 

نکته مهم:
اصلاح ابیراهی رنگی در RAW با نرم‌افزار ممکن است، اما اثرش روی شارپنس همیشه قابل جبران نیست.
|


اعوجاج هندسی (Distortion)

در تست‌ها، سیگما کنترل قابل‌قبولی روی اعوجاج دارد:

  • برل (Barrel) مشابه کانن در ۲۴–۳۵ میلی‌متر

  • پین‌کوشن کمتر از کانن در رنج‌های میانی

  • مشابه کانن در ۷۰ میلی‌متر

تامرون در ۲۴ میلی‌متر اعوجاج بیشتری دارد (+0.9%).
اما بین ۳۵ تا ۵۰ میلی‌متر بسیار خوب اصلاح شده است.

 


وینیتینگ (Vignetting)

سیگما در وینیتینگ شبیه تامرون است.
در ۲۴ میلی‌متر کمی بیشتر از آن از مرکز تا گوشه‌ها دیده می‌شود.
در ۷۰ میلی‌متر تقریباً یکسان‌اند.

کانن بیشترین وینیتینگ را در ۲۴ میلی‌متر دارد، اما در ۷۰ میلی‌متر مشابه دو لنز دیگر است.
 


یک گزینه اقتصادی‌تر
 

اگر بودجه محدودتر باشد، لنز Tokina 24-70mm f/2.8 PRO FX با قیمت حدود ۹۵۰ دلار گزینه جایگزین است.

با اینکه لرزشگیر ندارد و در f/2.8 عملکردش ضعیف‌تر است، اما:

  • شارپنس پیک بالاتر

  • انتقال نور بهتر

  • کنترل خوب ابیراهی رنگی

دارد و در مجموع عملکردی نزدیک به سیگما ارائه می‌دهد.
 


جمع‌بندی: انتخابی مطمئن برای کاربران کانن
 

لنزهای سری Art سیگما معمولاً کیفیتی مشابه بهترین‌ها ارائه می‌دهند.
اما Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art با اینکه نسبت به نسخه قبلی بهتر شده، هنوز به Canon 24-70mm f/2.8L II USM نمی‌رسد و تقریباً هم‌رده تامرون ۲۰۱۲ است.

با این حال، این لنز یک انتخاب خوب و ارزشمند است:

  • شارپنس نسبتاً یکنواخت در کل رنج

  • کنترل مناسب ابیراهی، اعوجاج و وینیتینگ

  • قیمت مناسب‌تر نسبت به لنزهای برند اصلی


    تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین کانن در ایران 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

Canon EOS R8

۱۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
تماس بگیرید

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش