نقاشی با نور: یک راهنمای جامع
نقاشی با نور در دوران عکاسی دیجیتال به یک تکنیک محبوب تبدیل شده است. اگر همیشه برایتان سؤال بوده که چگونه میتوانید خودتان عکاسی با نور انجام دهید، جای درستی آمدهاید.
در این راهنمای جامع و عمیق، هرآنچه لازم است بدانید تا وارد دنیای نقاشی با نور شوید را توضیح خواهم داد. در طول این سفر به دنیای نقاشی با نور، مروری کوتاه بر تاریخ آن خواهیم داشت، مفهوم نقاشی با نور را توضیح میدهم، چند تکنیک را بررسی میکنم و در نهایت تجهیزات لازم برای خلق آثار جادویی خودتان را معرفی خواهم کرد.

نکتهای که دوست دارم مدنظر داشته باشید این است که تمام نقاشیهای نوری که در این مقاله مشاهده میکنید، همگی در لحظه و در یک فریم واحد عکاسی ثبت شدهاند؛ هیچگونه ویرایش یا ادیت دیجیتال برای ایجاد آنها استفاده نشده است.
نقاشی با نور چیست؟
نقاشی با نور یکی از جذابترین و خلاقانهترین تکنیکهای عکاسی است که در آن با استفاده از نورهای متحرک، خطوط، اشکال یا جلوههای بصری خاص در یک فریم ثبت میشود. اساس این تکنیک بر نوردهی طولانی است؛ یعنی عکاس با تنظیم سرعت شاتر پایین، اجازه میدهد نور در مدتزمان طولانیتری وارد دوربین شود و هر نوری که در این فاصله در فضا حرکت میکند، مانند قلم نقاشی روی تصویر ثبت شود. این روش معمولاً در فضاهای تاریک یا کمنور اجرا میشود تا نورهای حرکتی، وضوح و تأکید بیشتری روی تصویر داشته باشند.
برای شروع، دوربین باید روی سهپایه قرار گیرد تا هرگونه لرزش حذف شود. انتخاب سرعت شاتر بین ۵ تا ۳۰ ثانیه بسته به نوع سوژه و شدت نور انجام میشود. در این تکنیک، معمولاً از ایزو پایین (۱۰۰ یا ۲۰۰) و دیافراگم متوسط (f/8 تا f/11) استفاده میشود تا تصویر نهایی کیفیت و وضوح مناسبی داشته باشد. پس از تنظیم نوردهی، عکاس یا مدل با یک منبع نور کوچک—مانند چراغقوه، لایتاستیک یا حتی موبایل—در فضا حرکت کرده و مسیر نور توسط دوربین ثبت میشود.
یکی از نکات مهم در نقاشی با نور این است که نور باید مستقیم رو به دوربین قرار گیرد تا خط نور واضح و روشن ثبت شود. همچنین، اگر فرد حرکتکننده لباس تیره بپوشد یا سریع حرکت کند، حضورش در تصویر محو یا کاملاً ناپدید خواهد شد. این ویژگی امکان خلق تصاویر سورئال و انتزاعی را فراهم میکند.

در نهایت، تمرین و آزمونوخطا بخش مهم این تکنیک است. تغییر شدت نور، سرعت حرکت، رنگ نور و زاویه دوربین، هر بار نتیجهای متفاوت ایجاد میکند. نقاشی با نور، ترکیبی از تکنیک، خلاقیت و کنترل نور است که میتواند به آثار هنری منحصربهفرد و چشمگیر منجر شود.
نقاشی با نور را میتوان به عنوان «حرکت کنترلشده نور در فضا، در طول زمان، طی یک نوردهی طولانی» تعریف کرد.
غالباً میشنوم که نقاشی با نور را یک “تکنیک عکاسی” مینامند، اما من باور دارم که نقاشی با نور یک هنر مستقل است و نه صرفاً یک تکنیک عکاسی. دوربین تنها ابزاری است که این هنر را ثبت میکند؛ همانگونه که بوم، ضربات قلممو را برای یک نقاش با رنگ روغن یا اکریلیک ثبت میکند. حرکت نور، در فضا و طی زمان، جوهره هنر نقاشی با نور است.
تکنیک عکاسیای که برای ثبت این هنر استفاده میشود، «نوردهی طولانی» است. همیشه میگویم اگر بخواهیم نقاشی با نور را یک تکنیک عکاسی بنامیم، مثل این است که نقاشی را یک “تکنیک کار با بوم” بدانیم.
هنر گسترده نقاشی با نور را میتوان به سه دسته یا تکنیک اصلی تقسیم کرد:
نقاشی با نور (Light Drawing): منبع نور توسط دوربین دیده میشود و ردهای نور، رنگ و طراحی داخل کادر را شکل میدهند.
نقاشی نوری (Light Painting): منبع نور توسط دوربین دیده نمیشود؛ تنها نورِ تابیدهشده بر سوژه یا فضا ثبت میشود.
نقاشی نوری جنبشی (Kinetic Light Painting): منبع نور ثابت میماند اما دوربین در طول نوردهی حرکت داده میشود تا رنگ و طراحی ایجاد شود.
یک اثر نوری میتواند حاصل یکی یا ترکیبی از این سه تکنیک باشد، اما وجه مشترک همه آنها این است که هنرمند از دوربین و تکنیک نوردهی طولانی برای ثبت هنر نقاشی با نور استفاده میکند.
تاریخچه نقاشی با نور
ریشههای نقاشی با نور به سال ۱۸۸۹ برمیگردد؛ زمانی که اتین-ژول ماره و ژرژ دومنی چراغهایی را به بدن دستیار آزمایشگاهی خود وصل کردند و او را در برابر دوربین حرکت دادند تا اولین عکس شناختهشده نقاشی نوری با عنوان «راهرفتن پاتولوژیک از روبهرو» ثبت شود.
پابلو پیکاسو نیز تعدادی اثر نقاشی با نور خلق کرد؛ هرچند اعتبار این تصاویر علاوه بر پیکاسو، متعلق به گِیون میلی نیز هست. میلی کسی بود که پیکاسو را با این هنر آشنا کرد و هنگام مأموریت عکاسی برای مجله LIFE در سال ۱۹۴۹، این تصاویر را با دوربین خود ثبت کرد. تصویر معروف «پیکاسو یک قنطورس میکشد» نمونهای از این آثار است؛ طرح نوری توسط پیکاسو کشیده شد و میلی آن را ثبت کرد.
تجهیزات موردنیاز
برای خلق و ثبت یک نقاشی با نور تنها به دو چیز نیاز دارید:
یک منبع نور و یک دوربین که بتواند نوردهی طولانی انجام دهد.
این دو ابزار کاملاً ضروری هستند. باقی تجهیزات تنها فرایند کار را آسانتر میکنند که در ادامه آنها را بررسی میکنم.
دوربین
برای ثبت یک نقاشی با نور به دوربینی نیاز دارید که بتواند نوردهی طولانی انجام دهد. تقریباً تمام دوربینهای DSLR و بدونآینه چنین قابلیتی دارند. حتی دوربینهای ۳۵ میلیمتری مانند Canon AE1 نیز امکان نوردهی طولانی را فراهم میکنند.

دوربینهای جدید پولاروید مجهز به بلوتوث هم، با اتصال به اپلیکیشن پولاروید، نوردهی طولانی را سادهتر کردهاند. حتی گوشیهای موبایل نیز روزبهروز پیشرفتهتر شدهاند؛ بسیاری از آنها بهصورت پیشفرض حالت نوردهی طولانی دارند و برای آنهایی که ندارند، اپلیکیشنهای جانبی مثل Slow Shutter موجود است.
در واقع، احتمالاً همان دوربینی که اکنون دارید برای شروع کار کاملاً مناسب است!
سهپایه
ثابتبودن دوربین هنگام ثبت نقاشی با نور بسیار مهم است (مگر اینکه قصد خلق یک Kinetic Light Painting داشته باشید). بهترین راه برای ثابت نگه داشتن دوربین استفاده از سهپایه است.
سهپایههای متنوعی وجود دارند. هنگام انتخاب باید به موارد زیر توجه کنید:
تحمل وزن: اگر دوربین سنگینی دارید، نیاز به سهپایه محکمتر دارید.
وزن سهپایه: اگر مانند من در مکانهای دورافتاده عکاسی میکنید، سهپایه سبکتر مانند کربنفایبر مناسبتر است. اگر در استودیو کار میکنید، مدلهای فلزی ارزانتر هم جوابگو هستند.
کابل ریموت (Cable Release)
کابل ریموت در شروع نوردهی و همچنین ثابت نگهداشتن دوربین بسیار مفید است. کابلها از مدلهای بسیار ساده تکدکمهای تا مدلهای پیشرفتهتر مثل اینتروالومترها وجود دارند.
ریموت بیسیم شاتر
نسخه پیشرفتهتر کابل ریموت، ریموت شاتر بیسیم است که برای زمانی مناسب است که از دوربین فاصله زیادی دارید.
منبع نور
برای نقاشی با نور میتوانید از هر جسم نوردهندهای استفاده کنید، اما معمولاً بهترین انتخاب… چراغقوه است.
نکات مهم:
1. شدت نور
قاعده کلی: هرچه چراغقوه روشنتر باشد بهتر است.
ترجیحاً چراغی با حدود ۱۰۰۰ لومن و چند سطح خروجی مختلف انتخاب کنید.
2. دمای رنگ
نور سفید میتواند گرم یا سرد باشد. دمای رنگ با کلوین مشخص میشود؛
کلوین پایین → نور متمایل به قرمز
کلوین بالا → نور متمایل به آبی
نور ۵۰۰۰ کلوین بهترین گزینه برای نتیجه طبیعی و استفاده با ژلهای رنگی است.
3. چراغهای چندرنگ
مدلهای RGB وجود دارند، ولی معمولاً خیلی کمنور هستند.
بهتر است یک نور سفید قوی داشته باشید و با ژل رنگ اضافه کنید.
4. فلاش استروبوسکوپ
بسیاری از چراغقوهها حالت استروب دارند.
مدلهایی که استروب ثابت دارند نتایج بهتری میدهند؛
حالت SOS نیز قابل استفاده است، اما الگوی نور آن یکنواخت نیست.
ابزارهای نقاشی با نور

میتوان با هرچیزی که نور را منتشر، منعکس یا تغییر دهد، نقاشی با نور انجام داد.
با این حال، شرکتهایی وجود دارند که ابزارهای آماده تولید میکنند و اگر زمان یا امکانات ساخت ابزار اختصاصی ندارید، میتوانند شروع کار را بسیار راحتتر کنند.
لباس مناسب
بهترین انتخاب، لباس تیره است.
لباس تیره باعث میشود در تصویر دیده نشوید و نوری که به شما برخورد میکند جذب لباس شود و به دوربین بازتاب نداشته باشد.
محل مناسب برای عکاسی
برای نقاشی با نور به محیط تاریک نیاز دارید.
در استودیو این کار ساده است، اما در فضای باز—مخصوصاً شهرها—پیدا کردن تاریکی کامل سختتر میشود.
قاعده کلی:
هرچه محیط تاریکتر باشد، زمان بیشتری برای خلق نقاشی خواهید داشت.
در مکانهای شهری میتوانید تصاویر جذابی بسازید، اما نورهای محیطی زمان خلق اثر را محدود میکنند.
هنگام انتخاب لوکیشن، مراقب چراغهای خیابانی باشید که صحنه را ناخواسته روشن میکنند.
نکات ایمنی
نقاشی با نور در تاریکی انجام میشود، بنابراین ایمنی اهمیت زیادی دارد.
خطرات ممکن است شامل زمینخوردن، برخورد با اجسام یا حتی مواجهه با حیوانات وحشی باشند.
اگر در طبیعت عکاسی میکنید، بهتر است در روز محل را بررسی کنید تا موانع یا خطرات احتمالی را بشناسید.
از نظر من، خطرناکترین چیزی که ممکن است شبها با آن مواجه شوید… انسانها هستند!
خصوصاً در محیطهای شهری.
چند نکته مهم:
1. همراه داشتن یک نفر
اگر به محیطهای دورافتاده میروید، بهتر است تنها نباشید. همیشه همراه داشتن یک دوست میتواند امنیت بیشتری ایجاد کند.
2. اطلاع دادن به یک نفر
اگر تنها میروید، حتماً به فردی بگویید کجا میروید و چه زمانی بازمیگردید.
3. حیوانات وحشی
در جنگلها همیشه اسپری دفاعی مخصوص حیوانات همراه داشته باشید.
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین سونی










