با توجه به اینکه امروزه فیلمبرداری ئ تهیه فیلم اهمیت بیشتری پیدا کرده است ، عکاسان را نیز مجبور کرده است تا به ارایه خدمات فیلمبرداری به مشتریان خود بپردازند
. این یک هدف عالی است، اما برای اینکه بتوانید با موفقیت از عکاسی به فیلمبرداری وارد شوید، یک منحنی یادگیری بسیار دشوار پیش رو دارید.

خیلی راحت میتوان تحت تأثیر حجم چیزهای لازم برای فیلمبرداری حرفهای قرار گرفت، بهخصوص وقتی ندانید کدام مهارتهای عکاسی به فیلمبرداری نیز منتقل میشود و چه مهارتهای جدیدی باید یاد بگیرید.
در حالی که چیزهای زیادی باید یاد بگیرید تا بتوانید موفق ویدیو ضبط و تدوین کنید و یک داستان جذاب بسازید، خبر خوب این است که بسیاری از مهارتهای یک عکاس قابل انتقال هستند. یک عکاس حرفهای از همان ابتدا میتواند در قاببندی یک صحنه، نورپردازی آن، و تنظیم تراز سفیدی و رنگ بهخوبی عمل کند و همین آزادی عمل به او اجازه میدهد تمرکز خود را روی یادگیری داستانگویی بگذارد.
امید ما این است که این راهنمای کوتاه بتواند این گذار را کمی آسانتر کند.
اصطلاحاتی که برای شروع به کار فیلمبرداری باید بدانید
ویدیوگرافرها و فیلمسازان علاوه بر زبان و اصطلاحات تخصصی خود، مجموعهای از اصطلاحات فنی دارند که برای یک تولید موفق ضروری است. یکی از بهترین منابع برای مراجعه، واژهنامه جامع اصطلاحات فیلمسازی StudioBinder است، اما حتی آن هم همه چیز را شامل نمیشود.
PetaPixel نیز یک واژهنامه از اصطلاحات مهم ویدیوگرافی تهیه کرده که شامل همه چیز است؛ از اصطلاحات رایج سر صحنه گرفته تا مواردی که ممکن است در منوی دوربین ببینید اما معنای آن را ندانید.
تجهیزات: چه چیزهایی قابل انتقال است و چه چیزهایی نه؟
امروزه تجهیزات تا حد زیادی بین عکاسی و فیلمبرداری قابل انتقالاند، اما طبیعتاً استثناهایی وجود دارد. دوربینهای مدرن امروزی برای ضبط ویدیوی 4K و HD مجهز شدهاند؛ حتی یک گوشی هوشمند هم میتواند ویدیوهای حرفهای با ظاهر سینمایی تولید کند. در حالی که بسیاری از دوربینها میتوانند هم عکس و هم ویدیو بگیرند، لوازم جانبی جایی است که مسیرها از هم جدا میشوند.
در ابتدای کار، میزان سرمایهگذاری باید حداقلی باشد، اما در ادامه برخی از تجهیزاتی که یک عکاس برای ساخت بهترین ویدیو ممکن نیاز دارد آورده شده است.
تجهیزات صوتی
بزرگترین مانع ـ و در عین حال مهمترین بخش ـ صدا است. صدا به اندازه تصویر در یک ویدیو اهمیت دارد، شاید حتی بیشتر. مردم ممکن است یک تصویر معمولی را تحمل کنند اگر داستان جذاب باشد، اما صدای بد را قطعاً نمیتوانند تحمل کنند. بیشتر میکروفنهای داخل دوربینها در حد یک قابلیت جانبی قرار داده شدهاند و تقویتکنندههای ضعیفی دارند که سیگنال صوتی را به خوبی بالانس نمیکند. بنابراین داشتن یک میکروفن خوب ضروری است.
دو نوع میکروفن وجود دارد: جهتدار و چندجهته.
میکروفنهای چندجهته برای ضبط صدای محیط طراحی شدهاند و صدا را از محدوده وسیعی جمع میکنند.
میکروفنهای جهتدار صدا را در یک محدوده محدودتر دریافت میکنند.
فیلمسازان از هر دو استفاده میکنند، اما برای مبتدیها میکروفنهای جهتدار مناسبترند چون بهترین گزینه برای ضبط صدای افراد هستند.
سه نوع میکروفن وجود دارد که یک ویدیوگرافر میتواند استفاده کند:
میکروفن شاتگان: یک میکروفن جهتدار که میتواند روی دوربین یا بوم قرار بگیرد.
میکروفن یقهای (Lav): یک میکروفن گیرهای کوچک که روی لباس سوژه نصب میشود تا صدای او ضبط شود.
میکروفن بیسیم: نسخه بیسیم میکروفن یقهای که صدا را به گیرنده متصل به دوربین ارسال میکند.
هر سه نوع بسته به هدف فیلمبردار کاربرد دارند و بیشتر حرفهایها چند نسخه از حداقل دو نوع آنها را دارند. اما برای مبتدیانی که بودجه محدودی دارند، PetaPixel یک میکروفن شاتگان را توصیه میکند، زیرا گزینهای همهکاره است. شاید در هیچ کاربردی بهترین نباشد، اما نیازهای زیادی را پوشش میدهد.
Rode در زمینه میکروفنهای کوچک و مناسب فیلمبرداری سریع (Run-and-Gun) پیشتاز بازار است. VideoMic Pro یک میکروفن سطح ابتدایی عالی است و VideoMicro نیز همینطور؛ هر دو برای مصاحبه و ضبط صدای محیط مناسباند. اگر بتوانید یک هوزینگ یا پایه مناسب تهیه کنید، Rode NTG2 انتخاب حتی بهتری است و در ایزوله کردن صدا و ضبط صدای افراد، حتی در محیطهای شلوغ، عملکرد فوقالعادهای دارد.
Sennheiser MKE 600 نیز بهصورت یک باندل کامل همراه با تمام لوازم جانبی موردنیاز ارائه میشود و گزینهای بسیار عالی است.

علاوه بر میکروفونهایی که وظیفه ضبط صدا را بر عهده دارند، لازم است ابزاری داشته باشید تا مطمئن شوید صدا بهدرستی ثبت میشود. برای این کار، به یک هدفون سیمی، سبک، راحت و باکیفیت نیاز دارید. بهتر است از ایرفونها استفاده نکنید، چون شما به یک سیگنال صوتی کاملاً تمیز و شفاف نیاز دارید (ایرفونهای سیمی معمولاً ایزولهسازی صدای مناسبی ندارند و هدفونهای بیسیم هم هنوز روی همه دوربینها پشتیبانی نمیشوند).
در حالت عادی ما چند گزینه مختلف پیشنهاد میدهیم، اما در این مورد فقط یک هدفون وجود دارد که باید بخرید: هدفون Sony MDR-7506. این هدفون دلیل خوبی دارد که به استاندارد صنعت تبدیل شده: ارزان است، دوام بسیار بالایی دارد و صدای انسان و موسیقی را با شفافیتی بینقص پخش میکند.
پشتیبانی دوربین (Camera Support)
چه دوربین ثابت باشد و چه در حال حرکت و فیلمبرداری دستی، اهمیت ابزارهای نگهدارنده دوربین غیرقابل انکار است. حتی هنگام حرکت نیز یک تصویر پایدار باعث میشود مخاطب بهتر با صحنه ارتباط بگیرد و گیج نشود. گاهی اوقات، مثل صحنههای مشهور روز دیدی در فیلم «نجات سرباز رایان»، لرزش شدید دوربین به واقعیتر شدن حس هرجومرج کمک میکند. اما در اغلب مواقع، مخاطب ترجیح میدهد در صحنه غرق شود و سوژهها و محیط را واضح تشخیص دهد. اینجاست که استفاده از ابزارهای پشتیبانی مناسب اهمیت پیدا میکند.
سهپایه
مثل عکاسی، سهپایه با یک هد روان (Fluid Head) هم برای عکس و هم برای ویدیو قابل استفاده است. سهپایهها برای «قفل کردن» دوربین هنگام فیلمبرداری بدون حرکت ضروری هستند. با این حال، ساختار فیزیکی و طراحی سهپایههای سینمایی بسیار مقاومتر از سهپایههای عکاسی است و میتوانند وزن سنگینتر و تجهیزات بیشتر را تحمل کنند. اگر از دوربین عکاسی یا حتی گوشی موبایل برای فیلمبرداری استفاده میکنید، این موضوع برایتان مسئلهای نخواهد بود، اما دانستن این تفاوتها مهم است.

هدهای روان (Fluid Heads)
احتمالاً اگر سهپایه دارید، همراهش یک هد روان هم دارید. هد روان امکان حرکتهای نرم، تیلت و پن را فراهم میکند و با وجود مایع داخل محفظهاش، لرزشهای ناگهانی را میگیرد. هدهای حرفهایتر تجربه بسیار نرمتری ارائه میدهند. در ابتدا نیاز فوری به ارتقا ندارید، اما به مرور زمان، مخصوصاً هنگام کار با دوربینهای بزرگتر، داشتن یک هد بهتر کاملاً ارزشمند است.
گیمبال (Gimbal)

گیمبال هنگام حرکت، لرزش دوربین را میگیرد و تصویر را پایدار نگه میدارد. گیمبالها برای زمانی که دوربین را دست میگیرید و در صحنه حرکت میکنید فوقالعاده کاربردی هستند. با تثبیت چندمحوره، تصویر نرم و سینماییتری خواهید داشت. در ابتدای کار ضروری نیست، اما داشتنش تجربه فیلمبرداری دستی را بسیار دلپذیرتر و مطمئنتر میکند، مخصوصاً وقتی به خروجی نهایی فکر میکنید.
نورپردازی
وقت گذاشتن برای چیدن یک نورپردازی مناسب در ابتدای کار باعث میشود در مرحله پستولید وقت کمتری برای اصلاح رنگ و بهبود صحنه بگذارید. نور همچنین نگاه مخاطب را دقیقاً به قسمتی هدایت میکند که فیلمبردار قصد دارد. یک کیت نور خوب باید بتواند علاوه بر روشنایی، کمی رنگ هم اضافه کند تا حس و حال صحنه را بسازد.

نور سهنقطهای
نورپردازی سهنقطهای یکی از اصول پایه برای نور دادن به یک سوژه است. این نوع نورپردازی شامل:
نور اصلی (Key Light)
نور مکمل یا پُرکننده (Fill Light)
نور پشت (Back Light)
این نوع نورپردازی کاربردی است، اما برای شروع ضروری نیست، زیرا نور طبیعی در بسیاری مواقع بسیار خوب و حتی ایدهآل است.
نورهای LED
نورهای LED مخصوص ویدیو سبک، پرقدرت و همهجوره هستند. این نورها در هر شرایطی میتوانند صحنه را روشن کنند و حتی میتوانند روی کِیج دوربین قرار بگیرند و همچنان قابل حمل باقی بمانند.
نور طبیعی
برای بسیاری از فیلمبرداران مبتدی، نور طبیعی کاملاً کافی است و در بیشتر موقعیتها بهخوبی جواب میدهد. اگر از نور طبیعی استفاده میکنید، همان قواعد عکاسی را رعایت کنید: از نور مستقیم و تند آفتاب دوری کنید و به دنبال ایجاد پخش و نرم کردن نور باشید؛ چه با سایه، چه با ابر، چه با بازتاب نور از دیوار، یا استفاده از نور غیرمستقیم پنجره.
ذخیرهسازی (Storage)
مثل عکاسی، نوع دوربینی که استفاده میکنید، تعیین میکند از چه نوع رسانه ذخیرهسازی باید بهره ببرید. کارتهای حافظه از microSD گرفته تا SD و CFExpress، وسیلهای هستند که دوربین تصاویر را روی آنها مینویسد تا بهصورت ایمن نگهداری شوند.
کارتهای حافظه: با توجه به اینکه دوربینهای مدرن به سرعت به رزولوشن 8K نزدیک میشوند، داشتن کارت حافظهای قوی که بتواند با سرعت بالا خواندن و نوشتن کند، بسیار مهم است. بالاترین استاندارد کارت ویدیو در حال حاضر V90 UHS-II است که حداقل سرعت خواندن/نوشتن آن 90 مگابایت بر ثانیه است. همچنین اصطلاح VPG400 certified را خواهید شنید، که گواهی از انجمن Compact Flash است و نشان میدهد کارت مورد نظر آزمایش شده و حداقل سرعت نوشتن 400 مگابایت بر ثانیه را ارائه میدهد. واضح است که هرچه سریعتر، بهتر.
هیچگاه نباید در انتخاب رسانهای که ویدیوی شما را ذخیره میکند، صرفهجویی کنید. برای جزئیات بیشتر میتوانید به راهنمای کارت حافظه و همچنین بهترین راهنمای خرید CFexpress ما مراجعه کنید.
هاردهای اکسترنال: برخی دوربینها، مانند Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K، قابلیت ضبط مستقیم روی یک درایو SSD اکسترنال را دارند. چندین شرکت هاردهای SSD اکسترنال کوچک، مقاوم و قابل اطمینان تولید میکنند که برای پشتیبانگیری و انتقال ویدیو بین کامپیوترها عالی هستند.
نرمافزارهای ویرایش ویدیو
در ادامه چند نرمافزار ویرایش ویدیو معرفی میکنیم که برای مونتاژ ویدیو توصیه میشوند. مگر اینکه ذکر شده باشد، معمولاً نسخههایی برای Windows، macOS و حتی Linux دارند.
Premiere Elements: با هزینه حدود 100 دلار، نقطه شروع خوبی است و تقریباً 80٪ از ابزارهای Premiere Pro را ارائه میدهد، شامل موسیقی، عنوانها، انتقالها و افکتها.
Premiere Pro: نرمافزار اصلی ادوبی، با اشتراک Creative Cloud به قیمت 54.99 دلار در ماه و همچنین اشتراک تکنرمافزاری ماهانه 20 دلار در دسترس است.
Final Cut Pro: نرمافزار اپل برای ویرایش ویدیو است که عملکردی مشابه Premiere Pro دارد، اما اپل نسخه اشتراک ماهانه ارائه نمیدهد که این موضوع را مثبت میدانیم. اگر کامپیوتر شما مک است، حتماً نگاهی به Final Cut بیندازید.
DaVinci Resolve: راهحل یکپارچه Blackmagic Design برای ویرایش ویدیو، اصلاح رنگ، جلوههای ویژه، ویرایش صدا و حتی همکاری ابری با دیگران. نسخه رایگان قابل دانلود است و نسخه Studio پیشرفتهتر آن 295 دلار است. استفاده از Resolve کمی چالشبرانگیز است، اما قدرت بالاتری نسبت به گزینههای مشابه دارد.
HitFilm Express: نرمافزار همهکاره برای ویرایش ویدیو و جلوههای بصری. نسخه رایگان و نسخه Pro Studio پیشرفته با قیمت 350 دلار موجود است.
Lightworks: نرمافزار متنباز و رایگان با بیش از یک دهه توسعه. برای یادگیری پایه مناسب است، اما در بلندمدت شاید گزینه مناسبی نباشد.
iMovie: کاربران اپل نباید iMovie را دست کم بگیرند. نرمافزار سادهای است، همراه مک ارائه میشود و میتواند ویدیو را برش دهد، موسیقی و عنوان اضافه کند و انتقالها ایجاد کند. اگر هنوز آماده سرمایهگذاری روی نرمافزار پیشرفتهتر نیستید، iMovie گزینه خوبی برای شروع است، اما انتظار نداشته باشید مدت زیادی کافی باشد.
نکات فیلمبرداری ویدیو
میگویند برای تسلط بر یک مهارت جدید، باید حدود 10,000 ساعت تمرین کرد. بنابراین هر مهارت جدید مهم که یک عکاس میتواند یاد بگیرد، مانند فیلمبرداری، نیازمند تمرین مستمر است. تمرین باعث توسعه چشم فیلمبرداری، یادگیری تکنیکهای خلاقانه جدید و ایجاد حافظه عضلانی ضروری برای فیلمبرداری میشود. نمونههایی از تمرین:
فیلمبرداری تور خانه
ضبط ویدیو از بازکردن جعبه یا بررسی تجهیزات
انجام مصاحبه
ساخت ویدیوهای سفر و تعطیلات
B-Roll فیلمهایی هستند که برای تکمیل و برجستهکردن فیلم اصلی (A-Roll) استفاده میشوند. اگر مصاحبه اصلی دارید، B-Roll شامل صحنههای جانبی است که داستان مصاحبه را بیشتر نشان میدهد و مخاطب مجبور نیست کل زمان فقط به چهره شخص نگاه کند.
تهیه Shot List: قبل از شروع فیلمبرداری، لیستی از نماهایی که میخواهید ضبط کنید، آماده کنید. برخی اپلیکیشنها برای این کار مفید هستند، مانند اپ ShotList، که هم به شما نظم میدهد و هم در زمانبندی کمک میکند.
همکاری با دیگران: به دنبال یک فیلمبردار باشید تا با او همکاری کنید و یاد بگیرید. شما عکاسی را ارائه دهید و او فیلمبرداری را. بودن در کنار یک حرفهای در صحنه تجربه زیادی به شما میدهد.
تماشای ویدیوها بدون صدا: این کار کمک میکند تا تمرکزتان روی روایت بصری باشد و تکنیکهای مختلف را مشاهده و یادداشت کنید تا سبک خودتان را بسازید.
استفاده از اپلیکیشنهایی مثل SunSeeker یا The Photographer’s Ephemeris روی گوشی، برای دانستن موقعیت خورشید در زمان فیلمبرداری بسیار مفید است.
نکات ویرایش ویدیو
از خودتان بپرسید: این ویدیو برای چه کسی است؟ برای مشتری است؟ مراسم عروسی است؟ برای یوتیوب؟ یا شاید یک ویدیوی کوتاه برای اینستاگرام یا تیکتاک؟ یا میخواهید مستند بسازید؟ با تعیین این موضوع از قبل، میتوانید تمرکز خود را روی داستانگویی بگذارید.
برخلاف برنامههای ویرایش عکس مثل Photoshop، نرمافزارهای ویرایش ویدیو فایل اصلی را تغییر نمیدهند، بلکه به آن ارجاع میدهند. به این ترتیب، همه تغییرات غیرمخرب انجام میشوند. یعنی وقتی شروع به ویرایش میکنید، فایلهای ویدیو باید در همان مکان باقی بمانند وگرنه تایملاین شما لینکهای خراب نشان میدهد. این لینکها قابل بازیابی هستند، اما بهتر است قبل از وارد کردن به پروژه، همه فایلها را در یک مکان منظم و ترجیحاً روی یک درایو سریع قرار دهید.
سازماندهی: برای فایلهای رسانهای پوشههایی بسازید. آنها را بر اساس دوربینها تفکیک کنید. این بخش در نرمافزار ویرایش ویدیو اغلب Media Bin نامیده میشود. فایلها را بر اساس هر چیزی که برای روند کاری شما منطقی است جدا کنید: تاریخها، مکانها، عنوانها، فایلهای صوتی و غیره.
همه کلیپها را به ترتیب دلخواه در تایملاین قرار دهید. با این کار متوجه میشوید هر کلیپ کجا شروع به کند شدن میکند و کجا میتوانید B-Roll را در تایملاین جداگانه روی آن قرار دهید تا زاویه دیگری اضافه کنید.
B-Roll را در تایملاین جدا نگه دارید. نیازی به صدای B-Roll هم ندارید، پس میتوانید صدا را از کلیپهای B-Roll جدا کرده و حذف کنید.
به موجهای صوتی (waveform) توجه کنید — این به شما سریعتر نشان میدهد که کلیپ کجا شروع و کجا تمام میشود.
یک نکته ترکیبی فیلمبرداری/ویرایش: اگر از ضبطکننده صوتی جداگانه استفاده میکنید، پس از شروع ضبط، سه بار دست بزنید یا کف بزنید جلوی میکروفون. این کار نقطه خوبی برای هماهنگسازی صدا و تصویر در ویرایش ایجاد میکند، زیرا پیکهای واضح صدا در نرمافزار ویرایش به راحتی دیده میشوند.
زمانی را در یوتیوب بگذرانید: چندین کانال عالی وجود دارند که نکات منظم برای روایت داستان از طریق ویرایش ویدیو ارائه میدهند. بهعنوان مثال، Videographer Mark Wallace یک سری آموزشی چندبخشی برای مبتدیان در کانال YouTube شرکت Adorama دارد.
تمرین، کلید موفقیت است
نکات زیادی در طول مسیر یادگیری به شما اضافه خواهد شد و اینها به هیچ وجه آخرین و قطعیترین توصیهها نیستند. مهم این است که شروع کنید و وارد مسیر شوید. درست مانند عکاسی، در ابتدا انتظار نداشته باشید خیلی خوب باشید. همه در ابتدای کار با چالش مواجه میشوند، اما با کسب تجربه و تمرین تکنیکها، بهتر میشوند — شما هم همینطور!
تهیه و تنظیم : اطمینان | نمایندگی دوربین کانن در ایران










